Floortime™ (Παιχνίδι στο πάτωμα)
Αφορά μία μέθοδος θεραπείας για παιδιά με Αναπτυξιακές δυσκολίες ή Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), η οποία βασίζεται στο μοντέλο DIR (Developmental, Individual-difference, Relationship-based model) και μεταφράζεται στα ελληνικά “Αναπτυξιακό, Εξατομικευμένο και Βασισμένο στο Συναίσθημα μοντέλο”.
Το μοντέλο αυτό είναι τεχνικές, με τις οποίες ακολουθούμε (και διεγείρουμε) τα συναισθηματικά ενδιαφέροντα του παιδιού (παιδοκεντρικό μοντέλο), εξερευνούμε τις ιδέες του, ενώ ταυτόχρονα προκαλούμε το παιδί να κάνει επαφή μαζί μας, να γίνεται δημιουργικό, αυθόρμητο, περίεργο, και να κατακτά όλο και περισσότερο διάφορες κοινωνικές, μαθησιακές και συναισθηματικές δεξιότητες (ανεβαίνοντας την ιεραρχική κλίμακα των αναπτυξιακών οροσήμων), ενώ εμείς επεκτείνουμε τη δράση και την αλληλεπίδραση, κινητοποιώντας όλες τις αισθήσεις και τις κινήσεις, τα συναισθήματα. Βοηθάμε το παιδί να μένει συγκεντρωμένο σε μας και στη δραστηριότητα και να εξασκεί δεξιότητες σκέψης: εμπλοκή με τον άλλο, αλληλεπίδραση, συμβολική σκέψη, λογική σκέψη.
Το Floortime δεν δρα μεμονωμένα στην ομιλία, τις κινητικές ή γνωστικές δεξιότητες, αλλά απευθύνεται σε αυτούς τους τομείς μέσω της εστίασής του στη συναισθηματική ανάπτυξη.
Το μοντέλο συμπεριλαμβάνει δομημένο χρόνου παιχνιδιού για 20 ή περισσότερα λεπτά κάθε φορά, και σε οποιαδήποτε ευκαιρία υπάρξει μέσα στην ημέρα. Το παιχνίδι μπορεί να πραγματοποιηθεί οπουδήποτε στο σπίτι, στην αυλή, στο σουπερμάρκετ και στην παιδική χαρά. Μπορεί να συμμετέχουν και άλλα παιδιά (αδέλφια ή συνομήλικοι) ή απλώς ένας ενήλικος. Απαραίτητο είναι μόνο να απολαμβάνει ο γονέας και το παιδί αυτές τις στιγμές.
Οι γονείς έχουν σημαντικό ρόλο και είναι βασικό στοιχείο αυτής της παρέμβασης. Μέσα σε αυτή τη μέθοδο εκπαιδεύονται στις τεχνικές του μοντέλου έτσι ώστε να μπορέσουν να εμπλέξουν το παιδί τους σε μια αμφίδρομη αλληλεπίδραση με νόημα αρκετές φορές μέσα στη καθημερινότητα.
Το μοντέλο αυτό είναι τεχνικές, με τις οποίες ακολουθούμε (και διεγείρουμε) τα συναισθηματικά ενδιαφέροντα του παιδιού (παιδοκεντρικό μοντέλο), εξερευνούμε τις ιδέες του, ενώ ταυτόχρονα προκαλούμε το παιδί να κάνει επαφή μαζί μας, να γίνεται δημιουργικό, αυθόρμητο, περίεργο, και να κατακτά όλο και περισσότερο διάφορες κοινωνικές, μαθησιακές και συναισθηματικές δεξιότητες (ανεβαίνοντας την ιεραρχική κλίμακα των αναπτυξιακών οροσήμων), ενώ εμείς επεκτείνουμε τη δράση και την αλληλεπίδραση, κινητοποιώντας όλες τις αισθήσεις και τις κινήσεις, τα συναισθήματα. Βοηθάμε το παιδί να μένει συγκεντρωμένο σε μας και στη δραστηριότητα και να εξασκεί δεξιότητες σκέψης: εμπλοκή με τον άλλο, αλληλεπίδραση, συμβολική σκέψη, λογική σκέψη.
Το Floortime δεν δρα μεμονωμένα στην ομιλία, τις κινητικές ή γνωστικές δεξιότητες, αλλά απευθύνεται σε αυτούς τους τομείς μέσω της εστίασής του στη συναισθηματική ανάπτυξη.
Το μοντέλο συμπεριλαμβάνει δομημένο χρόνου παιχνιδιού για 20 ή περισσότερα λεπτά κάθε φορά, και σε οποιαδήποτε ευκαιρία υπάρξει μέσα στην ημέρα. Το παιχνίδι μπορεί να πραγματοποιηθεί οπουδήποτε στο σπίτι, στην αυλή, στο σουπερμάρκετ και στην παιδική χαρά. Μπορεί να συμμετέχουν και άλλα παιδιά (αδέλφια ή συνομήλικοι) ή απλώς ένας ενήλικος. Απαραίτητο είναι μόνο να απολαμβάνει ο γονέας και το παιδί αυτές τις στιγμές.
Οι γονείς έχουν σημαντικό ρόλο και είναι βασικό στοιχείο αυτής της παρέμβασης. Μέσα σε αυτή τη μέθοδο εκπαιδεύονται στις τεχνικές του μοντέλου έτσι ώστε να μπορέσουν να εμπλέξουν το παιδί τους σε μια αμφίδρομη αλληλεπίδραση με νόημα αρκετές φορές μέσα στη καθημερινότητα.